Kahramanınla Tanışalım Mı?

Kahramanın Kim? Onu Nasıl Tanımlarsın?

Bütün karakterlerimiz ince ince detaylandırılmalı, hepsi aynı özenle yaklaşılmalıdır. İster ana karakter olsun, ister yan karakter hikayedeki önem derecesi göz önünde bulundurularak ancak aynı önem verilerek işlenmelidir. Ana karakteriniz zaten en ince ayrıntısına kadar (bunu söylemeye gerek yoktur sanıyorum) yan karakterler ise hikayeye hizmet ettiği ölçüde öne çıkmalı ve belirginleşmeli. Örneğin yan karakteriniz ana karakteri bir beladan kurtarmasında yardımcı rolündeyse, ondan söz ederken ana karakteri bastırmayacak ancak silik ve cansız bir imaj da çizilmemelidir. Hep söylediğimiz gibi tabi ki bu durum özellikle bu şekilde yansıtılmak amaçlanmıyorsa dikkat edilmelidir. Eğer hikayenizdeki yan karakter silikliği ya da cansızlığıyla hizmet ediyorsa o zaman da bu özellikler ön planda tutulmalı ve vurgulanmalıdır.

Karakter bilhassa şu üç “temel” unsurla tasarlanmalıdır;

Fizyolojik-Sosyolojik-Psikolojik

Olmazsa olmazları ise;

Hedef/Gizli hedef – Engel - Motivasyon

Yazdığınız karakterlerin ne olduğuna dikkat etmelisiniz;

O bir “Tip” midir? “Arketip” midir? “Karakter” midir?

Tip; Büyük gözlü adam. Tipler tek boyutludur ve oyuncu kastlarındaki görevleri figüranlıktır.

Arketip; “Büyük gözlü, cömert adam. Arketipler iki boyutludur. Görevleri genellikle yan karakterlerdir. Ve genellikle çok az diyalogları vardır.

Karakter; üç boyutludur en gelişmişidir. Ana karakter dediğimiz hikayenin asıl kahramanıdır. Hikayeye hizmet eden ve ana karakterden daha az ancak diğer bütün karakterlerden daha belirgin yan karakterdir.

Fizyolojik özellikler; fiziksel özellikler, kıyafetler, dış görünüşe dair her şey. Elbette öncelikli tasarlanacak kısmı hikayeye hizmet edecek detaylardır.

Sosyolojik özellikler; sosyal konumuna dair her şey; evli mi? Ailesi nasıl? Hangi kültürden? Mesleği ne? Kısacası toplumsal olarak onu tanımlayan bütün detaylar.

Psikolojik özellikler; bir karakteri tek kelimeyle “psikopat” olarak tanımlayamayız. Eğer psikolojik bir rahatsızlığı varsa onu mutlaka detaylandırmak ve hikayeye hizmet ettiği ölçüde hastalığı hakkında bilgiler vermeliyiz. Bunun için de yine psikolojiye dair derin bilgilere sahip olmalıyız. Unutmayın ki bu detaylar karakteri kurgularken yardımcı olduğu gibi, olay örgüsü, çatışma ve hikayenin bütününde de işlevsel katkıda bulunacaktır. Bu konuda diğer önemli detaysa; psikolojik özelliklerden ille de bir psikopat üzerinden yola çıkarak bahsetmeyiz. Normal ve herhangi bir rahatsızlığı olmayan bir karakterin “kararsızlık” gibi basit bi durumu da bize onun psikolojisi hakkında bilgi verecektir. Yani karakterinizin tanımlaması ne olursa olsun siz onun hakkında iyiyse iyi, stadartsa standart, basitse basit mutlaka yapılmalıdır. Anlık ruh halleri bile buna dahildir. Herhangi bir olay karşısındaki tutumu, olaya verdiği tepkilerin gerekçesi. Tabi burada kastedilen elini kaldırmasının altında yatan sebebi eşelemek değil, yine hikayeye hizmet ettiği ölçüde. Herhangi bir refleksin bile bir sebebi vardır ve eğer önemliyse mutlaka eklenmelidir.

 

 

Hedef; Tıpkı sizin gibi karakterinizin de bir hedefi olması gerekir. Hep hatırladığımız gibi, çünkü o bir insandır (ya da insan özellikleri yüklenmiş bir kurgu karakterdir).

 -mek -mak yani istemek. Bu eylemden yola çıkılan her hareket karakterin hedefi haline gelir. Ana hedefin yanısıra yan hedefler de, olay örgüsünü kuvvetlendiren etmenler arasındadır.

Gizli hedef ise istemeden de olsa çıkılan yolculuk, asıl hedefe ulaşırken ortaya çıkabilir. Bazen de asıl hedef daha sonra gizli hedefe ya da gizli hedef asıl hedefe dönüşebilir.

Engel; Ah o engeller! Bu maddeyi açmıyorum siz çok net anladınız! Ama buna rağmen aklınıza takılanlar olursa mutlaka bana ulaşın.

Motivasyon; Bir işi neden yaparız?  Ya da herhangi bir eylemi? Tarımcılık yapıyorum çünkü ailemi seviyorum, babamla birlikte bu işi yürütmek beni mutlu ediyor. Yapılan eylemin altında yatan sebep, dinamikler, detaylar bu noktada yine irdelenmesi gerekenlerden bazıları. Keza siz senaryonuzda bunlardan kısaca bahsedecek olsanız da en ince ayrıntısına kadar hakim olmalısınız karakterinizin ihtiyaçlarına.

Motivasyon bazen olumsuz bazen olumludur. Olumlu motivasyona az önceki cümleyi örnek verebilirken, olumsuz motivasyonu biraz açalım; olumsuz motivasyonun ortaya çıkışı bazen herhangi bir engel olabilirken, kaynak bazen de çok daha derin bir travma olabilir. Çocukluğunda yaşadığı herhangi bir olayı yıllarca içinde tutup, farkında olmadan bir motivasyona dönüştürebilir. Güdüleyici, itki güç olarak düşünebilirsiniz. Fakirlik içinde büyüyen bir çocuğun bunun hırsıyla yetişkinliğinde başarıya ulaşması ve zengin bir hayata kavuşması. Bazı motivasyonların sonucu ise olumsuza dönüşerek, bir çeşit engele evrilebilir. Ancak hikayeniz ister mutlu sonla bitsin ister mutsuz sonla, onu motivasyonsuz bırakmamalısınız. Varacağı son, onun motivasyonu sayesinde olacaktır.

Yorumlar

Popüler Yayınlar