Kahramanınla Tanışalım Mı?
Kahramanın Kim? Onu Nasıl Tanımlarsın?
Bütün karakterlerimiz ince ince detaylandırılmalı, hepsi
aynı özenle yaklaşılmalıdır. İster ana karakter olsun, ister yan karakter
hikayedeki önem derecesi göz önünde bulundurularak ancak aynı önem verilerek
işlenmelidir. Ana karakteriniz zaten en ince ayrıntısına kadar (bunu söylemeye
gerek yoktur sanıyorum) yan karakterler ise hikayeye hizmet ettiği ölçüde öne
çıkmalı ve belirginleşmeli. Örneğin yan karakteriniz ana karakteri bir beladan
kurtarmasında yardımcı rolündeyse, ondan söz ederken ana karakteri
bastırmayacak ancak silik ve cansız bir imaj da çizilmemelidir. Hep
söylediğimiz gibi tabi ki bu durum özellikle bu şekilde yansıtılmak
amaçlanmıyorsa dikkat edilmelidir. Eğer hikayenizdeki yan karakter silikliği ya
da cansızlığıyla hizmet ediyorsa o zaman da bu özellikler ön planda tutulmalı
ve vurgulanmalıdır.
Karakter bilhassa şu üç “temel” unsurla tasarlanmalıdır;
Fizyolojik-Sosyolojik-Psikolojik
Olmazsa olmazları ise;
Hedef/Gizli hedef – Engel - Motivasyon
Yazdığınız karakterlerin ne olduğuna dikkat etmelisiniz;
O bir “Tip” midir? “Arketip” midir? “Karakter” midir?
Tip; Büyük gözlü adam. Tipler tek boyutludur ve oyuncu
kastlarındaki görevleri figüranlıktır.
Arketip; “Büyük gözlü, cömert adam. Arketipler iki boyutludur.
Görevleri genellikle yan karakterlerdir. Ve genellikle çok az diyalogları
vardır.
Karakter; üç boyutludur en gelişmişidir. Ana karakter
dediğimiz hikayenin asıl kahramanıdır. Hikayeye hizmet eden ve ana karakterden
daha az ancak diğer bütün karakterlerden daha belirgin yan karakterdir.
Fizyolojik özellikler; fiziksel özellikler, kıyafetler, dış
görünüşe dair her şey. Elbette öncelikli tasarlanacak kısmı hikayeye hizmet edecek
detaylardır.
Sosyolojik özellikler; sosyal konumuna dair her şey; evli
mi? Ailesi nasıl? Hangi kültürden? Mesleği ne? Kısacası toplumsal olarak onu
tanımlayan bütün detaylar.
Psikolojik özellikler; bir karakteri tek kelimeyle “psikopat”
olarak tanımlayamayız. Eğer psikolojik bir rahatsızlığı varsa onu mutlaka
detaylandırmak ve hikayeye hizmet ettiği ölçüde hastalığı hakkında bilgiler
vermeliyiz. Bunun için de yine psikolojiye dair derin bilgilere sahip
olmalıyız. Unutmayın ki bu detaylar karakteri kurgularken yardımcı olduğu gibi,
olay örgüsü, çatışma ve hikayenin bütününde de işlevsel katkıda bulunacaktır.
Bu konuda diğer önemli detaysa; psikolojik özelliklerden ille de bir psikopat
üzerinden yola çıkarak bahsetmeyiz. Normal ve herhangi bir rahatsızlığı olmayan
bir karakterin “kararsızlık” gibi basit bi durumu da bize onun psikolojisi
hakkında bilgi verecektir. Yani karakterinizin tanımlaması ne olursa olsun siz
onun hakkında iyiyse iyi, stadartsa standart, basitse basit mutlaka
yapılmalıdır. Anlık ruh halleri bile buna dahildir. Herhangi bir olay
karşısındaki tutumu, olaya verdiği tepkilerin gerekçesi. Tabi burada kastedilen
elini kaldırmasının altında yatan sebebi eşelemek değil, yine hikayeye hizmet
ettiği ölçüde. Herhangi bir refleksin bile bir sebebi vardır ve eğer önemliyse
mutlaka eklenmelidir.
Hedef; Tıpkı sizin gibi karakterinizin de bir hedefi olması
gerekir. Hep hatırladığımız gibi, çünkü o bir insandır (ya da insan özellikleri
yüklenmiş bir kurgu karakterdir).
-mek -mak yani
istemek. Bu eylemden yola çıkılan her hareket karakterin hedefi haline gelir. Ana
hedefin yanısıra yan hedefler de, olay örgüsünü kuvvetlendiren etmenler
arasındadır.
Gizli hedef ise istemeden de olsa çıkılan yolculuk, asıl
hedefe ulaşırken ortaya çıkabilir. Bazen de asıl hedef daha sonra gizli hedefe
ya da gizli hedef asıl hedefe dönüşebilir.
Engel; Ah o engeller! Bu maddeyi açmıyorum siz çok net
anladınız! Ama buna rağmen aklınıza takılanlar olursa mutlaka bana ulaşın.
Motivasyon; Bir işi neden yaparız? Ya da herhangi bir eylemi? Tarımcılık
yapıyorum çünkü ailemi seviyorum, babamla birlikte bu işi yürütmek beni mutlu
ediyor. Yapılan eylemin altında yatan sebep, dinamikler, detaylar bu noktada
yine irdelenmesi gerekenlerden bazıları. Keza siz senaryonuzda bunlardan kısaca
bahsedecek olsanız da en ince ayrıntısına kadar hakim olmalısınız karakterinizin
ihtiyaçlarına.
Motivasyon bazen olumsuz bazen olumludur. Olumlu motivasyona
az önceki cümleyi örnek verebilirken, olumsuz motivasyonu biraz açalım; olumsuz
motivasyonun ortaya çıkışı bazen herhangi bir engel olabilirken, kaynak bazen
de çok daha derin bir travma olabilir. Çocukluğunda yaşadığı herhangi bir olayı
yıllarca içinde tutup, farkında olmadan bir motivasyona dönüştürebilir. Güdüleyici,
itki güç olarak düşünebilirsiniz. Fakirlik içinde büyüyen bir çocuğun bunun
hırsıyla yetişkinliğinde başarıya ulaşması ve zengin bir hayata kavuşması. Bazı
motivasyonların sonucu ise olumsuza dönüşerek, bir çeşit engele evrilebilir. Ancak
hikayeniz ister mutlu sonla bitsin ister mutsuz sonla, onu motivasyonsuz
bırakmamalısınız. Varacağı son, onun motivasyonu sayesinde olacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder