Hikaye Nedir? Nasıl Yaratılır?

Hikaye Nedir? Nasıl Yaratılır?

Hikaye Nedir?

Aslında birçok senaryo ustası hikayeyi kısaca şöyle tanımlar;

Bildiğimiz soğan ve onun katmanları.

Nasıl Oluşturulur?

-1-

Soğanın en küçük katmanı olan o cücük dediğimiz kısım, hikayenin özü yani çıkış/doğuş noktasını temsil eder. Siz hikayeyi ve olaylar örgüsünü yarattıkça da meydana gelen katmanlar bütünü, yani soğanın geldiği son noktayı temsil eder. Hikaye örgüsü tamamlanmış, proje meyvesini vermiştir.

-2-

Peki biz bu katmanları oluşturmaya başlamadan önce nereden ve nasıl başlayacağız?

Bir kere her şeyden önce 10-15 sayfalık bir tasarım süreci var. Sahne, sekans, karakter detayları, diyaloglar vs bunların hiçbirini yazmadan önce hikayenin en temel taslağını oluşturmak. Sade ve hikayenin kolayca anlaşılabilir olması çok önemli.

-3-

Hikaye yazmak ne yazık ki kendi hayat hikayenizin örüntülerinden ibaret değildir.

Gerçekten de müthiş tutacak bir hayat hikayeniz olabilir ancak gereken teknikleri kullanmayı öğrenmeden, felsefeden/sosyolojiden/psikolojiden yeterli düzeyde bilgi birikim, donanım edinmeden ne yaparsanız yapın, iyi bir hikaye örgüsü oluşturamazsınız.

-4-

İyi bir hikaye örgüsü için gerekenler nelerdir?

-         - Dil (Anlatım Dili)

-          -Dilbilgisi

-          -Olay/mekan/zaman

Dil ve Dilbilgisi konuları bizim alanımız dışında kaldığı ve zaten bunlara hakim olduğunuzu varsayarak bu iki konuyu bu aşamada es geçiyoruz.

Son maddedeki üçleme içinse izlenmesi gereken adımları şu şekilde açabiliriz;

-5-

Zaman; hikayede kullanacağınız zaman, günümüzde mi geçiyor? Geçmişte mi geçiyor vs. Hangi zamanda geçiyorsa geçsin gerçekçi verilerle bilgi vermek önemlidir. Saat, gün, yıl gibi. Bu detay flashback ya da flashforward tercih ederseniz de dikkat etmeniz gereken bir detaydır.

-6-

Mekan; mekan sınırsız bir kavramken, kurguladığınız mekana dair her detay sizin hikayenizin mekanını oluştururken, tutarlı ve uyumlu mekan detayları seçmelisiniz. Örneğin; geçmiş dönemde geçen hikayenize bugüne dair bir mekan detayı ekleyemezsiniz. Hikayeniz 1800’lü yıllarda geçiyorsa, mekanınızı 3.nesil kahve dükkanı seçmek gibi. Olayların anlatıldığı hareket alanı /alanlarıdır.

-7-

Olay; hikayenin anlatıldığı, hareketin/eylemin gerçekleşmesi. Olayı gerçekleştiren karakterlerdir. Olay karakterler tarafından belli bir zaman, belli bir mekanda gerçekleştirilir.

Bu üçleme hikayeyi oluşturur.

-8-

Gün içinde yaşadığınız bir hikayeyi bu üçleme ile anlatmaya benzer. Örneğin; sabah yolda gidiyordum birden karşıma köpek çıktı ve beni kovalamaya başladı. Zaman; Sabah- Mekan; Yol- Olay; Köpeğin kovalaması.

-9-

Olay; neden-sonuç ilişki sine benzer. Her hikayenin bir başı bir sonu vardır mutlaka. Ve o başlangıç ile son arasında gerçekleşen olay örgüsü de hikayenin kendisidir. Yine pek çok usta isim bundan kısaca giriş-gelişme-sonuç olarak genel geçer bir ifadeyle bahseder. Giriş-gelişme-sonuç yani olay örülürken, zaman-mekan-karakterler gibi detayları işlemek de zaten senaryonuzun bütünü anlamına geliyor.

 

    Senaryo yazımı aşamalarında hikaye ve hikayenin oluşturulması hakkındaki devam yazımıza bir sonraki içeriğimizde “ÇATIŞMA” kavramı üzerinden devam edeceğiz.

    Basit bir girizgahla; çatışma bir hikayenin mihenk taşlarından sadece biridir. Hikayeyi izlenebilir hale getirmek için güçlendirici görevi görmektedir. Yine bir metaforla açıklayacak olursak; bir binanın taşıyıcı kolonları olarak düşünebiliriz. Eğer çatışma olmazsa, hikaye ilerledikçe çatırdamaya başlar. Çünkü izlenmeye değer bir hikaye ancak çatışmayla kurulabilir.  Çatışmadan kastettiğimiz ise gelişi güzel aksiyon, kavga vb sahneler değildir. Elbette bu yöntemlere yer verilebilir ancak çatışma birden çok türde ortaya çıkabilir. Bazen yalnızca eylemde görülebilir ancak, bunun bile temelinde yatan daha derin bir çatışma sebebi vardır. Ve bütün çatışma türlerinin altında yatan en başlıca etken ise insan ve onun psikolojisidir. Bazı senaryolarda fiziksel hiçbir çatışmaya rastlanmayarak, yalnızca zihinsel olarak ortaya çıkmaktadır. Ve zihinsel çatışmaların eyleme dönüşümü fiziksel çatışmalara nazaran kısmen daha sakin ilerlemektedir. Karakterlerin birbirleriyle olduğu kadar toplumla, doğayla, kendileriyle çatıştıkları da yine birçok projede karşımıza çıkmaktadır.

Devam yazımızda çatışmanın nasıl kurulduğundan ve nelere ihtiyacımız olduğundan söz edeceğiz.

 

 


Yorumlar

Popüler Yayınlar