Tagline Yazalım!

 


Tagline Nedir?

    Geldik “LİNE” serisinin üçüncüsü ve sonuncusuna. Üçlemenin ilk ikisinde Logline nedir? Storyline Nedir? Sorularına yanıt verdik, serinin sonuncusunda ise Tagline nedir? sorusunun yanıtıyla, üçlemeyi tamamlamış olacağız. Tabii ki bu yazı dizimizdeki birlikte öğreneceklerimiz ve senaryo yazımına dair temel seviyede ilerleyeceğimiz aşamalar için daha pek çok içerik paylaşımımız olacak.

    Aslına bakarsanız Tagline kavramını direkt kelime anlamında irdelediğimizde aşağı yukarı bir fikir edinebiliriz. Ancak sadece kelime anlamını anlayarak ilerlememiz çok mümkün değil, Tag-Etiket adı üstünde, azıcık kafa yorduğumuzda “Slogan” işlevi gördüğünü ilk bakışta anlayabiliriz. Peki, "slogan işte" diyerek içinden çıkabilir miyiz? Cevap Hayır :)

    Tagline söz konusu olduğunda, olabilecek en kuvvetli ve vurucu o cümleyi bulmak (ki bu bazen doğrudan senaryonun en can alıcı sahnesinden alıntılanabilir, bazen bir alt metin imasında, bazen de senaryo içeriğinden bağımsız ancak temasıyla ilişkilendirilebilecek yeni bir cümle tasarlayarak), gerek senaryomuzu pazarlarken, gerek izleyiciye ulaştırırken hayati önem arz etmektedir. Bunun sebebini şu örnekle daha kolay açıklayabiliriz; hani film afişleri üzerinde, broşürlerde, film izleme platformlarında ve daha pek çok yerde rastladığımız tek satırlık bir cümle vardır;

Batman: Dark Knight – “ Why So Serious?” – Bu Ne Ciddiyet? 

diye sorarken bize, filme dair nasıl da merak uyandırır. Bu sayede hem senaryoyu pazarlarken, hem de seyirci, okuyucu gibi kitlelere ulaşırken son derece önemli bir adımdır. Aksi halde filmimizi satamayacaksak, hadi sattık izlenmeyecekse neden bir senaryo yazıyoruz? Bu noktada önemli başka bir detaya daha var ki; o da hangi aşamada yazdığımızdır. Farkettiyseniz logline cümlemiz de tek cümlelikti ancak tagline da tıpkı storyline gibi bize özellikle son aşamada gereklidir. Tagline cümlesinin zamanlaması çok büyük bir önem arz etmese de naçizane tavsiyem senaryo bittikten sonra üzerine düşünerek ya da “hah budur” diyerek aklınıza düşen bir anda ortaya çıkan "o cümleyi" tasarlamanız. Ancak diyorsanız yok efendim Tagline cümlem benim çıkış cümlem olacak, ille de logline gibi bir pusula olarak kullanacağım, hatta ben senaryoyu kurgulamaya o “cümle” sayesinde başladım diyorsanız o başka tabii :)

Ya da tüm bunlardan banane, benim filmimin bir reklam ekibi olacak, otursunlar onlar düşünsün de diyebilirsiniz, bakın işte bu ise bambaşka bir bakış olacaktır. Ama düşünüyorum da şahsen ben oturup aylarca belki yıllarca kafa patlatıp, bebeğim gibi besleyip büyüttüğüm bir projenin, resmen ününe ün katacak o cümleyi başkası yazsın istemezdim. Yine de tercih sizin.

    Mutlaka denk gelmişsinizdir bazı film afişlerinde ise bu tip sloganlara yer vermek yerine, yönetmenin adından, oyuncu kadrosundan, aldığı ödüllerden vs bahseder sadece. İşte bu da bir çeşit tagline cümlesidir aslında. Mesele pazarlama ve etiket sayesinde bunu başarmaksa, neden bu da geçerli bir yöntem olmasın? Slogan cümlesi değil de, yazan isim ya da niteliğin sloganın yerini alması, bazen gerçekten iyi bir pazarlama aracına dönüşebiliyor. Ancak şahsi tercihim tabii ki yine de gerçek bir slogandan yanadır. Az önceki örneği ele alalım, Batman: Dark Knight – Ne bu ciddiyet?, film hakkında asla bilgi ya da ipucu vermez ancak film bittiğinde biz bu cümlenin ne demek olduğunu o kadar net anlarız ve benimseriz ki, günlük hayatımızda herhangi bir cümle içinde bile kullanırız. Tam o anda gelen, Ne Bu Ciddiyet? diye yapıştırıp, gözgöze gelir gülümseriz. Ve o slogan artık son izleyici de ölene kadar ya da kullanmayı bırakana kadar “ÖLÜMSÜZDÜR”.

    Özetle Tagline demek izleyiciye bir çeşit umut vermek hatta daha kaba tabiriyle yem atmak demektir. Afiş üzerindeki Slogan ya da nitelik, gel beni izle, ben izlenmeye “bu bu sebepten” değerim diyerek ya da çalışmak istediğiniz yapımcınızın sinopsisinizi okuması için, merakına kanca atmaktır.

Yani demem o ki; son yıllarda yaptığınız en iyi şeyi yapın; ETİKETLE’yin efendim! ;) 

Bir sonraki konu başlığımız "SİNOPSİS", müjdelerim, artık senaryo akışına ilk adımı atıyoruz.

Yorumlar

Popüler Yayınlar