Bir Kitap Önerisi: Senaryo Yazım Bilimi

Senaryo Yazım Bilimi

Yazar: Paul Joseph Gulino & Connie Shears

Çevirmen: Elif Nihan Akbaş

Yayınevi : Küsurat

Sayfa Sayısı: 181

    Kitap her şeyden önce, diğer senaryo yazımı kaynaklarından oldukça farklı ve bu yüzden bile okunmaya değer aslında. Ama farklı olması yetmez aynı zamanda kazanımları neler derseniz; diğer kaynaklarla bazı karşılaştırmalar yaparak daha iyi anlatabileceğimi düşünüyorum.

    Senaryo yazım tekniğine dair birbirine benzeyen ve size teknik anlamda bilgi verebilecek birçok kitapla karşılaşmanızın aksine, bu kitapta yazım tekniklerine değil, o yazım tekniklerinin insan bilinçaltında ne şekilde harekete geçtiğine dair, bilimsel verilerden faydalanarak bilgi aktarır. Daha önce paylaştığımız Avatar film analizinden örnek verecek olursak; Ana karakterimiz Jake ile kurduğumuz empati sayesinde onun kazanmasını isteriz. Bize göre Jake’in iyi bir amacı vardır ve karakterle kurduğumuz bağ=kendimizin kazanması kadar haz duygusunu getirir. İşte buz yüzden izleyici ya da okuyucu da yaratmamız gereken bazı duyguları anlayabilmemiz için, önce bilişsel süreçler hakkında da bilgi sahibi olmalıyız. İzleyici de bahsettiğimiz duyguları ve bağ kurmayı sağlayamazsak, ona seyirci olması için bir sebep vermemişizdir. Aynı şey merak duygusu için de geçerlidir. Kimse sonunu bildiği bir hikayeyi (başka sebebi yoksa) izlemek istemez. Beynimizin merak duygusuna dair sebep-sonu ilişkilerine dair süreçleri de yine “Senaryo Yazım Bilimi”nden okuyoruz. Elbette bu kitap sadece temel düzeyde yardımcı oluyor bize ve naçizane tavsiyem bu konuda bu kitaptan ibaret kalmayarak daha detaylı bir araştırma yapmanızdan yanadır. Bu kitap sadece başlamak için harika bir kaynak, ancak daha detaylı bir karakter analizi yapabilmek için mutlaka psikoloji bilimine dair daha fazla kaynak edinmeliyiz. Hem olay örgüsü yaratırken, hem karakter analizi yaparken hem de bir çatışma tasarlarken bu başlangıç kitabının ciddi faydasını göreceğinizi temin ederim. Ben bu kaynakçayı en çok da basit ve anlaşılır bir dili olduğu için sevdim. Keza söz konusu psikoloji bilimi olduğunda terimsel anlatımlar bazen gerçekten içinden çıkılmaz ve kısa süre sonra yorucu bir hal alabiliyor. Resmen boğuluyor insan başka bir dili öğrenmeye çalışır gibi. Ancak bu kitapta gerek verilen örnekli anlatımlar gerekse basite indirgenmiş betimlemeler sayesinde kitap akıp gidiyor. Çok isterdim ki bu kitabın aynı sadelikte devam serisi gelsin, resmen tadı damakta bırakıyor. Diyelim siz bir senaryo yazarı değilsiniz ancak bu alana ilgi duyuyorsunuz, düşünsenize bu kitabı okuyorsunuz ve senaristin tam o sahnede amaçladığı şeyi daha derinden anlıyorsunuz. Yani filmin anlatmak istediğini aslında daha detaylıca analiz edebiliyorsunuz. Belki de birçok kişinin anlamadığı o incecik detayı bu sayede yakalıyorsunuz.

    Hepsini bir kenara bırakalım şimdi; ne senaryo yazıyorsunuz ne de film analiz etmek istiyorsunuz, siz film izlemeyi daha basit bir sosyalleşme olarak görüyorsunuz. İşte tam bu noktada kitap size yine kazanım sağlıyor çünkü bilime dayanarak aktardığı bilgileri insan psikolojisi ve gerçek hayattan örneklerle temellendirdiği için, sadece bir insanı daha iyi anlamak için bile okunmaya değer buldum bu kaynakçayı.

    Kitabı nereden buluruz diye soracak olursanız; bir çok kitapçıda satışı var şuan, ister bizzat giderek alabilir, ister online kitap sitelerinden sipariş verebilirsiniz.

    Bu arada kitabın yazarlarından Paul Joseph Gulino’nun bir kitabının daha (Senaryo Yazımı-Sekans Yönetimi) olduğunu öğrendim, ben de yakın zamanda ona başlamayı düşünüyorum. Hoş aynı tadı verir mi vermez mi bilemiyorum, eğer diğer kaynaklar gibi sadece senaryo yazımına dair teknik bilgi veriyorsa, “acaba?” diye düşünmeden edemiyorum. Okursam mutlaka onun da tecrübelerini paylaşırım sizlerle.

Hepimize keyifli okumalar :)

Yorumlar

Popüler Yayınlar