Bir Kitap Önerisi: Senaryo Yazım Bilimi
Senaryo Yazım Bilimi
Yazar: Paul Joseph Gulino & Connie Shears
Çevirmen: Elif Nihan Akbaş
Yayınevi : Küsurat
Sayfa Sayısı: 181
Kitap her şeyden önce, diğer senaryo yazımı kaynaklarından
oldukça farklı ve bu yüzden bile okunmaya değer aslında. Ama farklı olması
yetmez aynı zamanda kazanımları neler derseniz; diğer kaynaklarla bazı karşılaştırmalar
yaparak daha iyi anlatabileceğimi düşünüyorum.
Senaryo yazım tekniğine dair birbirine benzeyen ve size
teknik anlamda bilgi verebilecek birçok kitapla karşılaşmanızın aksine, bu kitapta
yazım tekniklerine değil, o yazım tekniklerinin insan bilinçaltında ne şekilde
harekete geçtiğine dair, bilimsel verilerden faydalanarak bilgi aktarır. Daha önce
paylaştığımız Avatar film analizinden örnek verecek olursak; Ana karakterimiz
Jake ile kurduğumuz empati sayesinde onun
kazanmasını isteriz. Bize göre Jake’in iyi bir amacı vardır ve karakterle
kurduğumuz bağ=kendimizin kazanması kadar haz duygusunu getirir. İşte buz
yüzden izleyici ya da okuyucu da yaratmamız gereken bazı duyguları
anlayabilmemiz için, önce bilişsel süreçler hakkında da bilgi sahibi olmalıyız.
İzleyici de bahsettiğimiz duyguları ve bağ kurmayı sağlayamazsak, ona seyirci
olması için bir sebep vermemişizdir. Aynı şey merak duygusu için de geçerlidir.
Kimse sonunu bildiği bir hikayeyi (başka sebebi yoksa) izlemek istemez. Beynimizin
merak duygusuna dair sebep-sonu ilişkilerine dair süreçleri de yine “Senaryo Yazım
Bilimi”nden okuyoruz. Elbette bu kitap sadece temel düzeyde yardımcı oluyor
bize ve naçizane tavsiyem bu konuda bu kitaptan ibaret kalmayarak daha detaylı
bir araştırma yapmanızdan yanadır. Bu kitap sadece başlamak için harika bir
kaynak, ancak daha detaylı bir karakter analizi yapabilmek için mutlaka
psikoloji bilimine dair daha fazla kaynak edinmeliyiz. Hem olay örgüsü
yaratırken, hem karakter analizi yaparken hem de bir çatışma tasarlarken bu
başlangıç kitabının ciddi faydasını göreceğinizi temin ederim. Ben bu
kaynakçayı en çok da basit ve anlaşılır bir dili olduğu için sevdim. Keza söz
konusu psikoloji bilimi olduğunda terimsel anlatımlar bazen gerçekten içinden
çıkılmaz ve kısa süre sonra yorucu bir hal alabiliyor. Resmen boğuluyor insan
başka bir dili öğrenmeye çalışır gibi. Ancak bu kitapta gerek verilen örnekli
anlatımlar gerekse basite indirgenmiş betimlemeler sayesinde kitap akıp
gidiyor. Çok isterdim ki bu kitabın aynı sadelikte devam serisi gelsin, resmen
tadı damakta bırakıyor. Diyelim siz bir senaryo yazarı değilsiniz ancak bu
alana ilgi duyuyorsunuz, düşünsenize bu kitabı okuyorsunuz ve senaristin tam o
sahnede amaçladığı şeyi daha derinden anlıyorsunuz. Yani filmin anlatmak
istediğini aslında daha detaylıca analiz edebiliyorsunuz. Belki de birçok
kişinin anlamadığı o incecik detayı bu sayede yakalıyorsunuz.
Hepsini bir kenara bırakalım şimdi; ne senaryo yazıyorsunuz
ne de film analiz etmek istiyorsunuz, siz film izlemeyi daha basit bir
sosyalleşme olarak görüyorsunuz. İşte tam bu noktada kitap size yine kazanım
sağlıyor çünkü bilime dayanarak aktardığı bilgileri insan psikolojisi ve gerçek
hayattan örneklerle temellendirdiği için, sadece bir insanı daha iyi anlamak
için bile okunmaya değer buldum bu kaynakçayı.
Kitabı nereden buluruz diye soracak olursanız; bir çok
kitapçıda satışı var şuan, ister bizzat giderek alabilir, ister online kitap
sitelerinden sipariş verebilirsiniz.
Bu arada kitabın yazarlarından Paul Joseph Gulino’nun bir
kitabının daha (Senaryo Yazımı-Sekans Yönetimi) olduğunu öğrendim, ben de yakın
zamanda ona başlamayı düşünüyorum. Hoş aynı tadı verir mi vermez mi
bilemiyorum, eğer diğer kaynaklar gibi sadece senaryo yazımına dair teknik
bilgi veriyorsa, “acaba?” diye düşünmeden edemiyorum. Okursam mutlaka onun da
tecrübelerini paylaşırım sizlerle.
Hepimize keyifli okumalar :)
Yorumlar
Yorum Gönder